
Třetina smrtelných nehod zaviněných cyklisty připadlo loni na elektrokola
V porovnání s nehodami na běžných kolech bylo nejvíce nehod v Zlínském, Ústeckém a Jihomoravském kraji
Z dat Policie ČR a Centra dopravního výzkumu dále vyplývá, že na elektrokolech dochází poměrově k více tzv. samonehodám a větší je také procento nehod u seniorů. Celkový počet dopravních nehod, při nichž byli účastníky cyklisté na elektrokolech, se meziročně zvýšil o 50 %.
V roce 2024 došlo podle Policie ČR celkem ke 24 smrtelným dopravním nehodám zaviněných cyklisty, z nichž 8 zavinili jezdci na elektrokolech. Celkem bylo evidováno 4315 dopravních nehod na kolech, z toho 641 připadá na elektrokola, což je zhruba o 200 více než v roce 2023.
Centrum dopravního výzkumu se zabývalo za roky 2023 a 2024 také počtem zranění souvisejících s jízdou na elektrokolech v poměru s nehodami na jízdních kolech v jednotlivých krajích. Podle této statistiky jich bylo nejvíce v Zlínském kraji (19.4 %), Ústeckém kraji (19,1 %), Jihomoravském kraji (19.0%) a Jihočeském kraji (18,6 %). Na opačném konci žebříčku skončil Plzeňský kraj (5,7 %) Olomoucký kraj (6,5 %) a Vysočina (7,4 %). Relativně nízkého poměru dosáhla Praha (9,1 %).
„Jako problém vnímáme nejen celkový růst počtu nehod na elektrokolech, ale především poměr těch s vážnými následky. Zatímco na běžném kole končí nehody s účastí cyklisty těžkým zraněním v zhruba 6 % případů, u elektrokol jde o 10 %. Velkou roli hraje bohužel i alkohol, s ním bylo spojeno téměř 30 % zaviněných nehod cyklistů na elektrokolech. To je o zhruba 20 % více než u cyklistů na běžných kolech,” říká generálmajor Tomáš Lerch, první náměstek policejního prezidenta. Z dat Policie ČR dále vyplývá, že Češi stále nepovažují za samozřejmost nošení přilby – více než 50 % cyklistů, kteří byli v posledních 5 letech účastníky dopravní nehody, ji nemělo nasazenou.
Podle Centra dopravního výzkumu dochází v porovnání s běžnými koly na elektrokolech také častěji k zranění seniorů. Zatímco u běžných kol se zranilo při nehodách 21 % seniorů, u elektrokol dosáhlo toto číslo za poslední dva roky 40 %. Vyšší je také u elektrokol podíl havárií neboli samonehod, na běžných kolech tvoří podíl 47 %, na elektrokolech jde o 55 %.
Podle Richarda Gasperottiho, profesionálního cyklisty a ambasadora značky Bosch eBike Systems, lidé náročnost jízdy na elektrokole podceňují. „Elektrokolo umí vyvinout díky přípomoci značnou rychlost, a navíc je těžší než běžné kolo, takže bezpečná jízda na něm vyžaduje určitý trénink a soustředění. Lidi bez zkušeností by si měli kolo nejdříve dobře vyzkoušet, než se s ním pustí do městského provozu nebo těžších terénů.”
Bezpečnost jízdy může výrazně zvýšit využitá technologie. Trendem poslední doby je zejména využívání systému ABS, která se již dlouhodobě využívá u automobilů. Díky ní i v případě nenadálého brzdění nedojde k zablokování kol a smyku. Systém současně hlídá, aby se při náhlém zabrzdění předního kola rozložila brzdná síla i na to zadní, a tím zabrání pádu přes řídítka. Podle statistiky Bosch eBike Systems je 29 % pádů na kole způsobeno nesprávným brzděním. Brzdový asistent ABS pomáhá cyklistům předejít krizovým situacím, a to i na mokru, ledu nebo na sypkém povrchu.
„ABS je asi nejvýraznější bezpečností inovací u elektrokol napříč všemi druhy od horských až po městská, přičemž množství takto vybavených modelů každý rok přibývá. Žádná technologie však neochrání cyklistu před ním samotným. Jinými slovy klíčový je přístup cyklistů a opravdu není dobrý nápad používat elektrokolo například jako dopravní prostředek při cestě z hospody,” říká Tomáš Jančárek ze společnosti Bosch eBike Systems.
Souvisejícím problémem je v České republice také velmi rozšířené tzv. čipování elektrokol. Podle zákona by měl motor elektrokola pomáhat cyklistům při jízdě na veřejných komunikacích pouze do rychlosti 25 kilometrů v hodině, a sami výrobci proto maximální rychlost omezují. Čipováním se však tato ochrana odstraňuje a z elektrokola se fakticky stává spíše skútr schopný dosahovat výrazně vyšších rychlostí. Podle průzkumu agentury Focus využilo takovou úpravu 15 % českých majitelů elektrokol. Většina z nich si přitom podle průzkumu uvědomuje, že používání takto upravených kol na veřejných komunikacích je nelegální.
„Přesné statistiky zaměřené na souvislost mezi nelegálně upravenými koly a nehodovostí bohužel nemáme. Je ale jasné, že tyto úpravy mohou mít na bezpečnost jízdy a nehodovost velký vliv.” říká Tomáš Lerch z Policie ČR. Nelze se tedy divit, že je čipování či tuning elektrokol v některých zemích dokonce trestným činem.